به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، عطاء اله اکبری اظهار داشت: طول کلی محور ارتباطی زابل- زاهدان که بخشی از محور ترانزیتی چابهار- میلک است و نقش بسزایی در رونق اقتصادی کشور دارد حدود ۲۰۰ کیلومتر بوده که تاکنون در این مسیر ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: عملیات ساخت باند دوم در باقی مانده این محور نیز از سال ۹۸ تاکنون در قالب هفت قطعه در دستور کار این اداره کل قرار گرفت که با پیگیری های لازم در تخصیص اعتبارات و رشد بیش از ۳۵۰ درصدی منابع مالی تاکنون ۵۰ کیلومتر بزرگراه به همراه پل نهراب در این مدت به بهره برداری رسید و تا چند روز باقی مانده از اسفندماه ۱۴۰۱ نیز ۱۴ کیلومتر آن نیز زیر بار ترافیک می رود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همزمان با بهره برداری ۱۴ کیلومتر از این محور تا پایان اسفندماه جاری عملیات ساخت باند دوم در تنها قطعه باقی مانده این مسیر یعنی قطعه ۲ بطول ۲۷ کیلومتر نیز آغاز می شود تا به منظور صیانت از مزیت ترانزیتی استان و کاهش تصادفات و تلفات جانی و مالی جادهای در صورت تداوم تخصیص منابع مالی اسفندماه ۱۴۰۳ این محور به طور کلی دوبانده شود.
اکبری افزود: برنامه سال آینده اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان نیز در این محور مهم و ترانزیتی استان تحویل و بهره برداری پل شیله به همراه ۲۵ کیلومتر باند دوم در صورت تخصیص به موقع منابع مالی است.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل هر چه سریعتر شبکه بزرگراهی در سیستان و بلوچستان به ویژه محور زابل_زاهدان گفت: تکمیل بزرگراه در این محور میتواند به عنوان یک مسیر ارتباطی و انتقال کالا در جاده قدیم ابریشم تحولی تاریخی و بزرگ در عرصه فعالیت های ترانزیتی ایران در مسیر کریدور شرق به غرب ایجاد کند و به لحاظ ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک موجب تقویت نقشآفرینی ایران در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا، آسیای مرکزی و شرقی شود و در حوزههای خدماتی، حمل و نقل، ترانزیت کالا و ورود و خروج جریان سرمایه خصوصا به بندر چابهار پررنگتر ایفای نقش نماید.